De Beweegdeal

De topsporters verzorgen een inspirerende clinic op school. Afsluitend maken ze met de kinderen een ‘beweegdeal’. Hierbij beloven ze elkaar voor een bepaalde duur zich vol in te zetten op een beweeguitdaging, gericht op een gezonde leefstijl en extra beweegmomenten in/rondom school(tijd). Als voorbeeld: de klas loopt iedere dag een rondje om de school, leert een skateboard trick, scoort allemaal op de basketbalring op het schoolplein, eet iedere dag een stuk fruit. De sporter belooft ook zelf te verbeteren en checkt na verloop van de afgesproken tijd weer in hoe het gaat.

De kracht van herhaling

De sportheld komt dus niet één keer langs voor een presentatie en een clinic. Nee, de sportheld checkt na verloop van tijd weer in. Dat komt door de beweegdeal die letterlijk ondertekend gaat worden door de klas. Een contract waarbij iedereen diens handtekening zet. Zie het als het tekenmoment. Een gezamenlijke belofte. Na verloop van tijd checkt de sportheld fysiek of digitaal in om te weten wat de voortgang is van de deal die gesloten is. Zo benutten we de kracht van herhaling om beweging en een gezonde levensstijl bewuster over te brengen.

Kan de topsporter de kinderen in beweging zetten en de klas en leerkracht hierbij betrekken? Kan de topsporter een vast moment afspreken waarin men extra gaat bewegen? Kan de topsporter een link leggen met de clinic door een beweging/skill te trainen? Enkele voorbeelden:

Kan de topsporter de kinderen bewustmaken van een gezond eet- en drinkpatroon en de klas en leerkracht hierbij betrekken? Kan de topsporter een vast patroon afspreken? Enkele voorbeelden:

Kan de topsporter de kinderen bewustmaken van een slaappatroon dat bijdraagt aan je fysiek en mentale gesteldheid? Kan de topsporter een afspraak maken over een vast ritme of wat daarmee gepaard gaat? Enkele voorbeelden:

Kan de topsporter de kinderen bewustmaken dat de mentale gesteldheid essentieel is? Kan de topsporter kinderen handvaten bieden om hier bij stil te staan en hier actief mee aan de slag te
gaan? Enkele voorbeelden:

Aanmelden als sporter