Pilot Sporthelden op School

15.06.2023

Op donderdag 15 juni 2023 was Bas Tietema op bezoek bij de groepen 7 en 8 op open christelijke Jan Jaspersschool in Hattem om kinderen te inspireren. Het bezoek van de profwielrenner en YouTube-ster is de tweede pilot voor het platform Sporthelden op School. Eerder werd al een pilot opgezet in Rotterdam met onder andere hoogspringer Douwe Amels.

Presentatie en clinic

De kinderen begonnen met een fietsclinic op het schoolplein. Iedereen had haar of zijn eigen fiets mee. Daarop werden – onder begeleiding van Tietema – diverse trucs uitgehaald. Ook was er een kampioenschap ‘slow biking’; wie doet er het langzaamst over 100 meter. De supersnelle fiets van Bas Tietema trok natuurlijk ook veel bekijks.

Daarna volgde een inspirerende presentatie van de wielrenner die inmiddels zijn eigen wielerploeg heeft. De presentatie ging over zijn sport, hoe belangrijk een gezonde leefstijl is en over armoedevoorzieningen via het Jeugdfonds Sport & Cultuur. De kinderen hadden vooraf onder taal alvast interview vragen voorbereid.

Gonny van Duinen Fotografie

Het is echt het leukste om te doen; kinderen enthousiasmeren, voor sporten en bewegen, maar vooral ook om ze te laten zien dat je je eigen hart moet volgen. Iedereen heeft talent. Dat is waar Sporthelden op School om gaat, en dat is waarom ik hier graag aan meedoe!” – Bas Tietema.

Beweegdeal

Na afloop werd er nog een zogenaamde ‘Beweegdeal’ gesloten tussen Tietema en de kinderen met behulp van hun buurtsportcoach en groepsleerkrachten. Ze spraken af dat alle kinderen op twee dagen water en gezonde snacks mee naar school nemen. Ze gaan tijdens gym en daarbuiten werken aan hun kracht en conditie en doen af en toe een beweegbreak met een rondje om de school. Bas gaat elke dinsdag en donderdag werken aan zijn buikspieren. Als de deal eind september behaald is, kunnen de kinderen een mooie prijs in ontvangst nemen.

Initiatief van Thijs Zonneveld

Sporthelden op School is een landelijk platform (in ontwikkeling) waar topsporters en scholen met elkaar gematched kunnen worden. Topsporters kunnen hun beschikbaarheid aangeven en gymdocenten van scholen kunnen de Sporthelden op School clinics reserveren.

Het idee achter het platform Sporthelden op School komt van journalist Thijs Zonneveld.

“Het begon met een proefballonnetje ruim een jaar geleden, daarop kwam zoveel reactie van scholen, gemeenten, provincies en sporters, dat we er met een team mee aan de slag zijn gegaan om het ook echt te realiseren. En daar is deze pilot onderdeel van. “Fantastisch dat helden als Bas Tietema zich hier aan willen verbinden” – Thijs Zonneveld.

Burgemeester van Hattem aanwezig

Ook de burgemeester van Hattem, Marleen Sanderse, was tijdens de presentatie en clinic van Sporthelden op School aanwezig. De burgemeester is voormalig paralympisch topsportster, ze was roeister in Peking 2008.

“Topsporters zijn mensen met een verhaal. Het is heel fijn om te zien dat steeds meer sporters dat verhaal willen inzetten om jonge mensen te inspireren om hun talent te leren ontdekken, ongeacht of dat nu binnen of buiten de sport is.” – Burgemeester Marleen Sanderse.

Gonny van Duinen Fotografie

Wil jij meer weten over deze pilot of over het concept? Neem dan contact op met ons per mail.

Aanmelden als sporter