Mees
Clausing

‘Ik zoek continu de uitdaging op’. Alpineskiën is een technische en moeilijke, maar bovendien een spectaculaire sport. Die zowel fysiek als mentaal en ook door verscheidenheid aan condities hoge eisen stelt. En het is ook een niet voor de hand liggende sport als je in Nederland woont. Veel mensen zeggen dat het daarom toch niets wordt. Dat je, als Nederlander niets kan bereiken in het alpineskiën. Onzin. Ik denk van wel! Enthousiast, nieuwsgierig, soms een beetje eigenwijs en met een flinke drive, hard werkend om mijn dromen uit te laten komen, dat ben ik Mees Clausing. Vanaf mijn derde sta ik al op de ski’s. Vanaf het eerste moment had ik er enorm veel lol in. Daarbij heb ik altijd gevoetbald t/m O13, aan freeruning gedaan en vanaf mijn 9de jaar ga ik zeer geregeld ook op de mountainbike naar beneden. Ik ben begonnen met skiën op de borstelbaan bij Skiteam Nieuwegein en in 2012 overgestapt naar een door de skibond (NSkiV) voormalig gecertificeerd talententeam. Met een (infra)structuur binnen het Nederlandse alpineskiën die onvoldoende toereikend is om de juiste vervolg stap in een jonge carrière te kunnen maken kwam ik al jong voor lastige keuzes te staan. En omdat ik wel die volgende stappen wilde maken moest ik daarin zelf het initiatief nemen. Dat werd als eerste jaar FIS junior atleet, een verhuizing naar Oostenrijk naar Schigymnasium Stams en vanuit daar ben ik ingestroomd in een Oostenrijkse FIS team. Inmiddels ben ik bijna fulltime vooral in de bergen, in de sneeuw, op de mountainbike, wielrenfiets of in de gym te vinden want ik wil het maximale uit mezelf halen met als ultieme doel om de wereldtop in alpineskiën te halen! Dit combineer ik met een studie aan de Johan Cruijff Academy. Ik wil mezelf niet blindstaren op één groot specifiek doel, maar ik wil vooral genieten van het moment en het plezier behouden in de sport. En ik hoop dat ik onderweg naar ‘mijn top’, andere inspireer en motiveer om ook het meeste uit hun eigen leven te halen.

Omarm tegenslag - the road to success is a bumpy one.

Mees Clausing
Diverse Nederlandse jeugd en junioren kampioensschapstitels
Progressie/verbetering van FIS punten afgelopen junioren jaren

‘Sporten hebben meer gemeen dan ze verschillen – alpineskiën is meer dan glijden.’ Na een introductie over de wedstrijdsport alpineskiën, vervolgt de presentatie met een kort verhaal over mijzelf als jonge atleet en de weg die ik tot nu toe heb afgelegd richting de topsport. Als alpine skiër, moet je goed (breed) fysiek ontwikkeld zijn om je prestatie op de ski’s te verhogen en de kans op blessures klein te houden. Coördinatie; behendigheid; lenigheid; uithoudingsvermogen; kracht; snelheid; wendbaarheid en stabiliteit & balans ze staan allemaal op de ‘gezonde menukaart’ van een ski racer. En tijdens de clinic komen ze ook het op het bordje van de kinderen of jongeren te liggen. Na de warming up ga ik samen met de groep aan de slag met hand & oog coördinatie; een competitief parcours snelheid & wendbaarheid; (been)kracht en balans. Bij elk beweegvorm/activiteit zal de link worden (uit)gelegd met skiën (en andere sporten). Dus vanaf nu wordt de eigen beperkte keuze aan (sport)activiteiten, het moderne menu van werkelijk een ‘Smörgåsbord van populaire gerechten’. Een watertandend menu heeft iets voor kinderen of jongeren met een grote eetlust en anderen die alleen maar genieten van het proeven van verschillende keuzes. Deal!? Voor jongeren in VO besteed ik in de presentatie (uiteraard in overleg) graag meer aandacht aan zaken zoals bijvoorbeeld veerkracht; aanpassingsvermogen; invloed van klimaatverandering op je ambities; duurzaamheid; wat is succes; maken van keuzes en dat een eigen route uitstippelen met je eigen ideeën, niet over lekker je eigen(wijze) ding doen gaat, maar over: verantwoordelijkheid nemen voor je eigen proces waarbij plezier (met de mensen om je heen) altijd voorop moet staan. En natuurlijk, zou ik het liefst de kinderen of jongeren meenemen naar een van de meer dan 60 skilocaties (sneeuwhallen, rollenbanen en outdoorbanen) in Nederland. Het uiteindelijk programma maak ik dan ook graag op maat in overleg met de (sport)docent, of bijvoorbeeld een buurtsportcoach. Zodat het dagdeel goed aansluit bij de (leeftijds)doelgroep, wensen en mogelijkheden (o.a. tijd en voorhanden zijnde materialen). Beschikbaarheid is altijd in overleg. Want hoewel ik veel in Oostenrijk ben (zeker in wintermaanden), ben ik ook geregeld in Nederland en kan juist die momenten inzetten voor meer bewustzijn van belang van sport, (veelzijdig) bewegen, gezondheid & welzijn van andere.