Proefballonnetje

08.12.2021

Het is 8 december 2021. Thijs Zonneveld neemt het initiatief en plaatst een tweet met daarin de volgende vraag:

Proefballonnetje. Wat als een platform (website?) komt waarop topsporters een paar data per jaar kunnen aangeven waarop ze op scholen of sportverenigingen willen vertellen over zichzelf en hun sport? Waarop scholen en verenigingen dit soort clinics kunnen boeken?

Waarop gemeentes kunnen inhaken door proeflessen (5? 10?) beschikbaar te stellen voor geïnteresseerde kinderen? En waarop bedrijven kunnen inspringen om hun naam eraan te verbinden of materiaal te lenen of te geven?

Is dat haalbaar, een platform om top-, breedtesport, scholen, verenigingen en bedrijven dichter bij elkaar te brengen?

Op z’n zachtst gezegd bracht dit behoorlijk wat teweeg. Honderden reacties volgden. Platformbouwers, gemeenten, sportbedrijven, topsporters, verenigingen en diverse partijen die zich geroepen voelden om hier een steentje aan bij te dragen. Een idee is geboren.

Samen met Vincent Luyendijk en Filip Demuyt wordt een business case opgezet, inclusief de eerste pilots. Gaandeweg maakt het proefballonnetje een indrukwekkende vlucht. Het idee wordt alsmaar concreter. De eerste partners en topsporters sluiten zich aan bij Sporthelden op School waarvan de lancering Q1 2024 gepland staat.